wz
webzdarma.cz

Co navštívit v okolí?

Pokud se rozhodnete navštívit Pevnost Dobrošov, určitě se budete rozhodovat, kam se vydat od nás dál. Níže naleznete možné cíle Vaši návštěvy.

ikona1I. varianta (Dobrošov – Náchod – Česká Skalice – Jaroměř – celkem cca 30 km)

Pokud budete z Dobrošova pokračovat na Hradec Králové, určitě nezapomeňte navštívit město Náchod. Na náměstí uvidíte gotický kostel sv. Vavřince, novorenesační radnici a v rohu náměstí se nalézá regionální muzeum. Po zámeckých schodech se z náměstí dostanete až k renesančnímu zámku ze 16. století. V Zámecké aleji, nedaleko od zámku, byl v 19. století postaven vojenský hřbitov s hroby padlých vojáků z prusko-rakouské války 1866.

Od Náchoda můžete pokračovat dále na Českou Skalici a navštívit ratibořický zámek, nebo u Jaroměře zhlédnout pevnost v Jaroměři-Josefově z 18. století.

ikona2II. varianta (Dobrošov – Peklo – celkem 6 km)

Nenáročný výlet z Dobrošova k Bartoňově útulně do Pekla, oblíbené turistické chatě plné čertů. Bývalý mlýn zvaný Pekelec přestavěl na výletní restauraci v roce 1912 architekt Dušan Jurkovič. Přírodní rezervace Peklo u Nového Města nad Metují chrání v hluboce zaříznutých údolích Metuje a Olešenky vzácné druhy rostlin a živočichů, kterým vyhovuje chladno sevřeného údolí. Rezervaci Peklo ohraničují svahy Dobrošova, Sendražského kopce a scenérie výšiny Koníček.

Z Dobrošova půjdete po modré turistické značce až na rozcestí Pod Dubovicí, kde odbočíte a budete pokračovat až do Pekla po červené. Tuto trasu je rovněž možné projet na kole.

Kromě zmíněné cesty je možné dojít na Jiráskovu chatu na Dobrošově, turistickou rozhlednu od Dušana Jurkoviče, a odtud přes Jizbici do Pekla. Tato varianta měří cca 4 km.

ikona1III. varianta (Dobrošov – Česká Čermná – Nový Hrádek -Nové Město nad Metují – celkem 20 km)

Z Dobrošova se vydáte na Českou Čermnou, krásnou podhorskou obec, u které se nachází vojenské muzeum Kahan III. Po silnici budete pokračovat na Nový Hrádek se zříceninou hradu Frymburku a dále přes Slavoňov s dřevěným kostelíkem pokračujte do Nového Města nad Metují. Město je renesační perlou Kladského pomezí s krásným zámkem a zachovalým historickým náměstím.

ikona1IV. varianta (Dobrošov – Náchod – Hronov – Police nad Metují – Broumov – celkem 40 km)

Z Dobrošova sjedete do Náchoda a dáte se směrem na Hronov. Po osmi kilometrech jízdy se dostanete do rodiště Aloise Jiráska, na jehož památku upomíná rodný domek a muzeum. Odtud můžete pokračovat do Police nad Metují s benediktinským klášterem a třemi muzei (městským v klášteře, stavebnice Merkur a papírových modelů). Police je rovněž východiskem do skalních měst v Broumovských stěnách, nebo na Ostaši. Z Police to již není daleko do Broumova, jehož chloubou je nově zrekonstruovaný benediktinský klášter.

ikona2V. varianta (Dobrošov – naučná stezka Pevnost                             Dobrošov – Běloves – celkem 3,5 km)

Z Dobrošova se vydáte ve směru šipek naučné stezky, jejichž trasu částečně kopíruje i zelená turistická značka. Po kilometru dojdete k prvním srubům – Polsko, Hrobka a Jirásek. Odtud budete pokračovat ke srubu Lom, který je veřejnosti přístupný a od něho je to již kousek k pěchotnímu srubu Březinka. Tento bunkr je uveden do stavu z roku 1938 (původní výbroj a vybavení) a je rovněž otevřen pro veřejnost. Od Březinky následuje sestup do lázní v Bělovsi, které jsou již delší dobu zavřené a chátrají. Je však možné natočit  si do lahví místní kyselku IDA v lázeňském prameníku. V Bělovsi je hraniční přechod do Polska a do nedalekých polských lázní Kudowa Zdrój, které rovněž stojí za návštěvu.

Trasa je vedena lesním terénem a po loukách, proto se doporučuje užití MTB kol. Silniční kola nejsou vhodná.

Oficiální stránky národní kulturní památky